четвер, 22 червня 2017 р.

РОЛЬ ОСОБИСТОСТІ ВЧИТЕЛЯ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧОГО ПРАЦЕЗДАТНОГО УЧНІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ

- Тисячі професій народжуються і вмирають. Але й досі живуть найдавніші з них: хлібороб, будівельник, лікар, учитель. Змінюються умови, форми й засоби навчання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною.
Стати справжнім вчителем, духовним наставником своїх вихованців, чудовим класоводом чи класним керівником, дуже нелегко. Діяльність учителя як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків дуже широке, прикрощів і невдач набагато більше, ніж радощів і перемог. Але водночас – це радість спілкування,  це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи  великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен  намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.
Педагогічна майстерність вчителя – це цілеспрямований педагогічний вплив на учня, який здійснює щохвилини, щогодини кожен учитель своєю особитістю, манерою поведінки, знаннями, спілкуванням. Майстерність можна розглядати як найвищий рівень педагогічної діяльності, як вияв творчої активності.
Елементами педагогічної майстерності є:
1.     Широка підготовленість, яка допомагає визначити педагогічну стратегію.
2.     Знання дитячої психології, основ колективізму.
3.     Знання технології педагогічного впливу на особистість.
4.     Організаторські вміння та навички.
5.     Комунікативні здібності.
6.     Емоційна стабільність – здатність володіти собою, зберігати контроль, незалежно від тих причин, що провокують емоційний зрив.
7.     Гуманістична спрямованість, тобто вияв здатності бачити велике в малих справах.
8.     Висока духовна культура учителя як людини та громадянина.
- А зараз спробуйте уявити, скільки треба докласти зусиль, щоб цікаво та змістовно організувати урок, позакласний чи виховний захід.. І якщо учитель не володіє цими навичками, то урок або захід пройде, але в ньому не буде ні продуктивності, ні доцільності, навряд чи він торкнеться глибини дитячих сердець.

Сучасний учитель
1.     Любить дітей.
2.     Доброзичливий.
3.     Володіє елементами педагогічної майстерності.
4.     Комунікативний.
5.     Толерантний.
6.     Справедливий.
7.     Вимогливий.
8.     Ерудований.
9.     Мобільний.
10. Поважає думку інших.
11. Справжній друг і порадник.
12. Порядний у всіх відношеннях.
Порівняйте!!! 
  Класний учитель! (учнівський проект)
1.     Добрий.
2.     Справедливий.
3.     Має почуття гумору
4.     Любить дітей
5.     Відповідальний.
6.     Організатор корисних і цікавих справ
7.     Порядний. Шановна людина, яка поважає інших
8.     Життєрадісний. Справжній друг і  порадник
9.     Володіє елементами педагогічної майстерності
10. Вимогливий

Висновок. Легко переконатися, що учні передусім цінують моральні, гуманні риси педагога. Професійну майстерність і вимогливість учителя вони поставили у кінці рейтингу.
«Основні критерії оцінювання роботи педагога» .
Основні критерії оцінювання роботи педагога:
1.     Доцільність (за спрямованістю).
2.     Продуктивність (за результатами): підвищення рівня навченості та вихованості учнів, їхній моральний, інтелектуальний, естетичний і культурний розвиток.
3.     Творчість (за змістом діяльності). Учитель, ідучи до дітей, щоразу стикається з багатьма ситуаціями, які він повинен з гідністю розв’язати. Без майстерності, без творчості тут не обійтися.
4.     Діалогічність (характер стосунків з учнями) – вміння бачити початок конфлікту й запобігати йому.
У сучасних умовах нам необхідно не лише по-новому вчити, а й по-новому вчитися, бути в постійному творчому пошуку. Тому головним критерієм майстерності є творчість – це здатність дивуватися чи пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях. І тут постає питання: чим відрізняється будь-яка робота від роботи творчої?
Творчість відрізняється оригінальністю, неповторністю, унікальністю.
Це:
·  ефективне використання вже створеного досвіду в нових умовах;
·  гнучкість під час виконання запланованого в несподіваних ситуаціях;
·  імпровізація, вміння фантазувати, розвивати ідею, бачити перспективу й реалізувати її.
·  модернізація відомого;
Педагогічна техніка поруч із знаннями, здібностями, професіоналізмом є одним із компонентів педагогічної майстерності. Передових учителів, тобто тих, хто досягає високих результатів, називають майстрами. Стати майстром чи ні – залежить лише від зусилля тих, хто хоче, хто вчиться, самовдосконалюється. Для цього треба усвідомити орієнтири та шляхи досягнення мети.
     «Орієнтири сучасного учителя»
1. Створення комфортних / психолого-педагогічних умов / для розвитку особистості учня.
2. Надання учневі / можливості працювати / «в зоні свого найближчого розвитку».
3. Використання інформаційних технологій / та інноваційних методик / проведення уроку.
4. Урахування індивідуальних / особливостей учнів / та окремих груп.
5. Робота вчителя  / з формування особистої відповідальності учня / за результат навчання.
6. Спільна робота / учителя, учнів, батьків / з формування мотивації / до творчої праці.
7. Використання рекомендацій психолога / щодо розвитку творчих здібностей / конкретної дитини.
8. Проведення  / нестандартних уроків.
9. Позаурочна робота: / предметні тижні, / конкурси, олімпіади.
10. Ефективне використання / вже створеного досвіду / в нових умовах.
11. Гнучкість під час / виконання запланованого / в несподіваних ситуаціях.
12. Імпровізація, вміння фантазувати, / розвивати ідею,  / бачити перспектив / й реалізувати її.
Десять учительських заповідей
1.     Люби себе й обраний тобою шлях.
2.     Йди на урок, як на іспит, але перетворюй урок на свято доброти і розуму.
3.     Принось на кожен урок диво: вірш, пісеньку, притчу, приклад із життя, анекдот, афоризм, висловлювання, оригінальну задачу, жарт…
4.     Твоя головна зброя – бадьорість, життєрадісність, гуманність, а не буркотіння, вимогливість, переслідування, демонстрація втоми.
5.     Якщо учень не зробив домашнього завдання, не картай його, а уяви, що в нього, можливо, були важливіші справи. Або, що прикро, і ти, і твій предмет для нього, мяко кажучи, не досить симпатичні.
6.     Захоплюйся дитячими відкриттями і не поспішай оцінювати їх за допомогою цифр.
7.     Схиляйся перед чистотою й цнотливістю дитинства.
8.     Твоє обличчя має бути красивим, одухотвореним красою, а твій зовнішній вигляд не повинен нагадувати про неминучу пенсію й нудне життя.
9.     Читай на ніч хоча б щось.
10.       Якщо учні памятають не тебе, а твої слова і вчинки, значить твоє педагогічне життя вдалося.

Висновок. Таким чином, ми ознайомились із роллю учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу, визначились з головними рисами сучасного учителя та орієнтирами у повсякденній педагогічній практиці. Бажаю вам самоствердитися на обраному шляху.





Немає коментарів:

Дописати коментар