середу, 25 січня 2017 р.

Виховний захід із світової літератури до 75 – ліття  В.С.Висоцького

Тема: «МИР ВАШЕМУ ДОМУ!»

Мета: поглибити знання учнів про творчість поета, актора, барда, ознайомити з поезією, піснями, театральною творчістю Висоцького; розвивати навички виразного читання, увагу, пам’ять, художнє мислення; виховувати читача-інтелектуала, естетичні смаки.

Обладнання: аудіо-, відеозаписи виступів барда, виставка творів В. С. Висоцького, фотоколаж «Висоцький на Україні».

Тип : презентація творчості

ХІД ЗАХОДУ
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Зучить аудіозапис 4 перших куплетів пісні «Белое безмолвие» (3:20)
ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Сьогодні – 25 січня 2013 року - виконується 75 років з дня народження відомого російського поета, актора театру та кіно, виконавця власних пісень, композитора – Володимира Семеновича Висоцького. По всій території колишнього Радянського Союзу вшановують пам'ять митця. Мета нашої зустрічі  не лише приєднатися до цих заходів, поглибити знання про творчу діяльність цієї унікальної людини, але й показати, що слово Висоцького живе зараз, й зрозуміле молодому поколінню.

3. Презентація творчості
ВЕДУЧИЙ № 1
Позія, поетичне слово – в чому таємниця її впливу? У майстерному вмінні римувати слова? Справжня поезія – примушує задуматися. В одому з інтерв’ю Володимир Семенович зізнався, що якщо покласти на ваги всю роботу яку він виконує – у театрі, кіно та працю над віршем, піснею, остання чаша переважить.

ВЕДУЧИЙ № 2
У нелегкий час народжуються генії поетичного слова. Їх можна порівняти з птахами, з прослуханого тільки-но фрагменту пісні, вони творять наперекір усьому. А ще вони – луна наших власних голосів, почуттів, роздумів як веселих і сумних, явних і потаємних. Історія знає тисячі прикладів трагічних доль митців. Важка доля тих, хто бере на себе сміливість сказати на повний голос те, про що думають та мовчать інші. Саме про це в одному з віршів-пісень Володимира Семеновича «Горное эхо»
Виразне читання вірша «Горное эхо»

В тиши перевала, где скалы ветрам не помеха,
На кручах таких, на какие никто не проник,
Жило-поживало весёлое горное, горное эхо,
Оно отзывалось на крик - человеческий крик.


Когда одиночество комом подкатит под горло
И сдавленный стон еле слышно в обрыв упадет,
Крик этот о помощи эхо подхватит проворно,
Усилит - и бережно в руки своих донесёт.

Должно быть, не люди, напившись дурмана и зелья,
Чтоб не был услышан никем громкий топот и храп,
Пришли умертвить, обеззвучить живое ущелье -
И эхо связали, и в рот ему всунули кляп.

Всю ночь продолжалась кровавая злая потеха,
И эхо топтали - но звука никто не слыхал.
К утру расстреляли притихшее горное эхо -
И брызнули слезы, как камни, из раненых скал...

ВЕДУЧИЙ № 3
Такою луною, з тою лиш різницею, що розстріляти її не вдалося, попри всі намагання, є творчість і самого Висоцького.
А відомою для широкого загалу вона стала завдяки фільму про альпіністів «Вертикаль». Більше того – саме його пісні зробили цей фільм, доволі слабкий за сюжетом, популярним та відомим.
 «Песня друге», навіть побувала у космосі. Саме її виконали космонавти з орбіти, в прямому ефірі.
Песня о друге (3:20) – виконується учнями

ВЕДУЧИЙ № 4
60-80 роки ХХ ст.. досить непростий час, про свободу слова можна було лише мріяти, влада тримала все під своїм контролем, критика не сприймалася й каралася, виїхати з країни було майже неможливо. Що ж говорити про творчість Володимир Семеновича, кожен з віршів-пісень якого був викликом, сатирою на тогочасне суспільство. Його концерти заборонялися (хоча це не заважало збирати зали та стадіони, настільки великою була спрага людей до правдивого слова), платівки не видавалися (за життя побачили світ лише 2, і це коли Висоцьким було написано понад 600 пісень різної тематики), про власний збірник поезій він лише мріяв… Та й недаремно боялася влада, адже за простотою виконання і тексту завжди приховувалося головне.

ВЕДУЧИЙ № 5
Яскравий приклад – пісня «Утренняя гимнастика», в якій йдеться не про що інше як про тогочасний стан в Радянському Союзі, що його стримано називає поет «бігом на місці», який прирівнює всіх. Виконуватися ж мало все за командою й без розмов, «до упаду». Та й сам автор мав гарну фізичну підготовку. Цього вимагала робота у театрі, де актори самостійно виконували різноманітні акробатичні номери та трюки.
Утренняя гимастика – 1:50 - відеозапис

ВЕДУЧИЙ № 6
Та не дивлячись на команду «біг на місці», далеко не всі їй підкорялися, багато вступали у боротьбу. Не останню роль у зрощені таких сміливців Володимир Семенович вбачає у книзі, її виховному значенні. Про це, а для вдумливого слухача не тільки про це, пісня «Книжные дети» (4:20). А те, що її нещодавно було покладено на уривки відомого зараз серед молоді фільму «Володар кілець» зайвий раз демонструє, що інтерес до творчості митця не згасає.

ВЕДУЧИЙ № 7
Що ж примушувало вступати у боротьбу? Чи розуміли це самі бунтарі? Митець не належить собі, ця ідея звучить в багатьох творах не одного покоління творчих людей. У Володимира Семеновича вона вилилася у пісню «Я ЯК истребитель» (4:00)
«Льотчик» був поглинутий творчістю навіть тоді, коли у «винищувача», здавалося, ні на що більше не залишалося сили. Знову ж таки звертаємо увагу на багатоплановість вірша. З одного боку військова тематика, на поверхні і прихований філософський смисл. Це визначальна риса інтелектуальної поезії – вона вимагає уміння не лише слухати, а й почути.

ВЕДУЧИЙ № 8
Ще одна пісня мала цікаву історію – врятувала життя справжньому підводнику. Не дивлячись на вирок лікарів, за його ж словами черпаючи силу з лунаючого із магнітофону хрипкого голосу він переборов смерть.
Спасите наши души (4:25) - відеозапис

Дружина підводника прийшла на один із спектаклів Володимира Семеновича, аби віддячити й подарувала йому картину до пісні «Кони привередливые». На той час зі сцени театру на Таганці лунав Гамлет Висоцького. Тисячі глядачів займали черги за декілька місяців аби потрапити на спектакль, ночували напередодні біля кас. Дістати квиток було майже неможливо. Про цю роль у житті Висоцького-актора можна зробити окремий урок. А зараз послухаємо як звучить відомий монолог у професійному виконанні.

БУТИ ЧИ НЕ БУТИ 1:39 – відеофрагмент спектаклю


ВЕДУЧИЙ № 1
Продовжується й робота у кіно. Не лише як актора (серед найвідоміших його ролей у кінематографії роль Жиглова з «Место встречи изменить нельзя» та Дон Гуана з «Маленьких трагедій») - багато пишеться пісень, та не всі допускаються на широкий екран. А ті що потрапляють жадібно записуються прихильниками на касетні магнітофони та блискавично розсходяться по рукам. Одна з таких «допущених» у фільм пісень – пісня про Робін Гуда 1:45. ( Уривок з фільму «Баллада о доблесном рыцаре Айвенго»)

ВЕДУЧИЙ № 2
Та не зважаючи на повне ігнорування та цькування владою власної Батьківщини поет не втрачає гумору. «Почему аборигены съели Кука?» запитує він з екранів італійського телебачення. Й неважко вгадати, що Куками тут називаються особистості, що їх так не хотіла бачити серед однорідної маси покірних служак радянська влада, а тому поспішала з’їсти.
Пісня про Кука 1:37 – відеозапис виступу

ВЕДУЧИЙ № 3
Завершимо ж урок піснею у якій багато людей вбачають певне передбачення Володимира Семеновича, щодо річниць свого життя, між якими я к і співається в пісні саме півроку…
Корабли 2:26 – відеозапис виступу
5. Підсумки
ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Кращі пісні Володимира Висоцького - для життя. Вони друзі людей. В них є те, що може підтримати нас у важку хвилину, - невичерпна сила, непоказна ніжність й розмах душі. В рамки одного уроку все це вкласти неможливо і ми це розуміємо, то ж закликаємо самостійно читати, слухати і головне - чути.
Дякуємо за увагу
Запрошуємо переглянути виставку творів поета, а також фотоколаж «Висоцький на Україні»


Немає коментарів:

Дописати коментар